
Ny pedagogisk praksis : eksempler på praksisorientert forskning i fagfornyelsen
Hein Berdinesen (red.)Bok · Flerspråklig · utgitt 2021
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0011091 *00520230307104305.0 *007ta *008210105s2021 no e 0 0 mul *00906189cam a2200529 c 4500 *019 $bl *020 $a9788282655552$cNkr 449.00$qinnbundet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999921264504002201 *035 $a(NO-LaBS)13635531(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0606164 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0606164 *035 $aoai:mlnb.bs.no:0606164 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *041 $amul$anob$anno *08204$a370.711$qNO-OsBA$223/nor *1300 $aNy pedagogisk praksis$lNorsk$_10429100 *24500$aNy pedagogisk praksis$beksempler på praksisorientert forskning i fagfornyelsen$cHein Berdinesen (red.) *264 1$aOslo$bDreyers forlag$c2021 *300 $a371 sider$c22 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gInnledning /$rHein Berdinesen. -$gDel 1 :$tEksempler på praksisorientert forskning i Fagfornyelsen :$tEr eg kritisk nok?" : refleksivitet i didaktisk forsking./$rBrita Høyland. -$tLærerstudenters arbeid med planlegging av utforskende undervisning i skolen : erfaringer med bruk av 5E modellen i alle fag /$rCamilla Bjelland og Annette Johannessen Haugsgjerd. -$tÅ øve på observasjon som kjernepraksis i lærerutdanningen /$rMarit Kulild og Camilla Bjelland-$tLærerens støtte og aktiv læring som forutsetninger for å inkludere elever med stille atferd /$rIeva Kuginyte-Arlauskiene og Jorunn Høyland. -$tUtviklingsarbeid med studentaktive læringsformer i læringsutdanninga /$rGunn Tone Iversen. -$tSpråkleg mangfald som ressurs i klasserommet /$rLinda Nonås Fylkesnes. -$tKorleis utvikle evna til kritisk tenkning : dialog, autentisitet og engasjement /$rHege Myklebust. -$tStemme som unikt medium i pedagogisk handlingsrom. : en fenomenologisk, performativt inspirert tilnærming til aksjonsforskning /$rTatiana Wara og Kari Olene Oma Rønnes. -$gDel 2.:$tTverrfaglige temaer i Fagfornyelsen :$tFolkehelse og livsmestring: koronapandemien som veiviser for tverrfaglighet og mestringsperspektiv i skolen /$rMerete Saus og Tatiana Wara. -$tFra medborger til digital medborger : samfunnsfag i Fagfornyelsen /$rLeif Tore Trædal. -$tEt politisk økologisk perspektiv på Fagfornyelsen /$rLeif Tore Trædal. -$tFriluftsliv i kroppsøvingsfaget som pedagogisk kontekst for arbeid med respekt for naturen og miljøbevissthet /$rJørgen Endseth Nerland. -$gDel 3.:$tVerdier og danning i profesjonsfellesskapet$tVerdibasert utviklingsarbeid : pedagogisk og didaktisk praksis./$rAnne Christine Aandahl, Kirsti Angvik Frugård og Britt-Mona Vang. -$tDanningsperspektiv på profesjonell identitet : korleis kan utforming av profesjonell identitet sjåast som eit uttrykk for danning? /$rElse Karen Vikanes Bjelland. -$gOm bidragsyterne. - *520 $aHøsten 2017 ble grunnskolelærerutdanningen omgjort til en femårig mastergradsutdanning. Målet er en forskningsbasert tilnærming i undervisningen som gir bedre forutsetninger for en kunnskapsbasert praksis. Det er nå et krav at lærerstudenten skal få inngående kunnskap om relevant forskning og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk, slik at fremtidens lærere bidrar aktivt i skoleutvikling og i videreutvikling av læreryrket. Lærerstudenten må i tillegg forholde seg til den nye læreplanen kalt «Fagfornyelsen», som trådte i kraft i skolene fra høsten 2020. Fagfornyelsen stiller nye krav til lærerutdanningen, spesielt ved innføringen av de tre tverrfaglige emnene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Denne antologien er skrevet med formål om å bringe sammen kravet om profesjonsrettet forskning med kravene fra Fagfornyelsen. Alle bidragene er dermed eksempler på praksisrettet forskning innen rammene til Fagfornyelsen.Bidragsyterne er ansatte i lærerutdanningen, og bidragene dekker flere fag. Dette gjør at antologien kan anvendes i flere ulike kontekster i lærerutdanningen: Som vitenskapelig referansegrunnlag i masteroppgaver, som utgangspunkt for diskusjoner og arbeidskrav i de ulike fagene, og som veiledende fagartikler for praktiserende lærere som har profesjonsutviklingsstipender. -$cForlagsomtale *546 $aTekst på bokmål og nynorsk *650 7$aAksjonsforskning$0(NO-TrBIB)HUME21943$2humord$_189270300 *650 7$aDannelse$0(NO-TrBIB)HUME08124$2humord$_185589100 *650 7$aElevaktivitet$0(NO-TrBIB)HUME22269$2humord$_189872900 *650 7$aFagkompetanse$0(NO-TrBIB)HUME22378$2humord$_186249700 *650 7$aLærarar$xUtdanning$0(NO-OsBA)1122398$2bibbi$9nno$_200495100 *650 7$aLærere$xUtdanning$0(NO-OsBA)1122398$2bibbi$9nob$_200495200 *650 7$aLærerutdanning$0(NO-TrBIB)HUME27346$2humord$_231189100 *650 7$aMedborgerskap$0(NO-TrBIB)HUME26826$2humord$_186240900 *650 7$aObservasjon$0(NO-TrBIB)HUME01498$2humord$_185601000 *650 7$aUndervisning$0(NO-TrBIB)HUME07899$2humord$_185560200 *650 7$aUtviklingsarbeid$0(NO-TrBIB)HUME27423$2humord$_188304100 *7001 $aBerdinesen, Hein$d1974-$0(NO-TrBIB)5064418$4edt$_10430000 *85641$aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/b3d72b93-a179-472d-a386-956ebd3345e0/cover/original.jpg$3Omslagsbilde *85641$aaja.bs.no$nBiblioteksentralen, Oslo$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/b3d72b93-a179-472d-a386-956ebd3345e0/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788282655552 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/2/5/9788282655552.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/2/5/9788282655552.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/2/5/9788282655552.jpg$qimage/jpeg *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1866723$qtext/html$nCristin / UnIT. - Oslo *85642$adreyersforlag.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttp://www.dreyersforlag.no/ny-pedagogisk-praksis.6358902-546687.html$qtekst/html$nDreyer. - Oslo *913 $aNorbok$bNB *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920114092102202$b2021-12-08T03:25:47Z$z999920114092102202 ^