
Det tekstkritiske klasserommet : funn og erfaringer fra forskningsprosjektet CritLit
Aslaug Veum og Gunhild Kvåle (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2024
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012584136 *00520241119140404.0 *007ta *008240523s2024 no e 0 mul *00905926nam a2200457 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-15-07112-1$cNkr 599.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922415549502201 *035 $a(NO-DIMO)a439b01d-38c4-4df7-9818-e9159657d5cf *035 $a(NO-LaBS)48774724(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0728540 *035 $a(NO-OsBAS)9788215071121-900001 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0728540 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000037871 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000037871 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *041 $anob$aeng *08204$a373.13$223/nor/20241119$qNO-OsNB *1300 $aDet tekstkritiske klasserommet$_332436800 *24510$aDet tekstkritiske klasserommet :$bfunn og erfaringer fra forskningsprosjektet CritLit$cAslaug Veum og Gunhild Kvåle (red.) *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c2024 *300 $a328 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gForord.. -$gDel 1.:$tIntroduksjon til CritLit-prosjektet. Prosjektets teoretiske og metodiske basis :$g1..$t1.$tIntroduksjon til CritLit-prosjektet : teori og tidligere forskning /$rAslaug Veum ;$g2..$tCritLit-prosjektets forskningsdesign og empiriske grunnlag /$rGunhild Kvåle, og$rAslaug Veum.-$gDel 2..$tKritisk literacy i klasserommet : et knippe delstudier fraCritLit-prosjektet.:$g3.:$tMultimodalitet, identitet og kritisk literacy. Produksjon av alternative selvframstillinger i klasserommet /$rMarthe Øidvin Burgess ;$g4.:$tMultiple tekster som metode for kritisk tekstarbeid /$rAnders Eilertsen, og$rAslaug Veum ;$g5.:$tKritisk literacy og digitale medieteknologier.: kritisk arbeid med virkelighetsversjonene til Google Images og Getty Images/$rGunhild Kvåle ;$g6.:$t«Det er viktig at vi skal oppfatte dem som et miljøvennlig selskap.»: utpakking av relasjonen mellom tekst og kontekst i kritisk literacy-undervisning$rIngrid Ertzeid, og$rAnne Løvland ;$g7.:$tFra grønn markedsføring til multimodal antireklame :ungdomsskoleelevers arbeid med digital tekstskaping og kritisk redesign /$rKirsten Linnea Kruse,$rAslaug Veum, og$rMarthe Øidvin Burgess ;$g8.:$tElevers metaspråk for visuell analyse /$rMarthe Øidvin Burgess ;$g9.:$tJakten på det gode eksempelet : CritLit-prosjektets erfaringer med multimodale digitale sakteksters egnethet for kritisk literacy ./$rGunhild Kvåle ;$g10.:$t. Utprøving av kritisk tekstarbeid i klasserommet.: nærlys på noen vedvarende utfordringer /$rIngrid Ertzeid, og$rAnne Løvland . -$gDel 3.:$tVed sluttføring av CritLit-prosjektet :resultater, refleksjoner og veier videre.:$g11.:$t. .Det teoretiske og empiriske grunnlaget for CritLit-modellen : et stillas for kritisk tekstarbeid /$rAslaug Veum ;$g12.:$tÅ bli tekstkritisk : en presentasjon av CritLit-modellen som stillas for kritisk tilnærming til tekst i norskfaget i skolen /$rAnne Løvland,$rMarthe Øidvin Burgess, og$rGunhild Kvåle ;$g13.:$tKritisk tekstkompetanse nå og i framtiden /$rAslaug Veum ;$g14.:$tCritical literacy and digital futures : looking ahead /$rKathy A. Mills.-$gForfattere *5208 $aHvordan kan lærere arbeide for å ruste elever til å bli kritiske lesere og tekstprodusenter?Forskningsprosjektet Critical Literacy in a Digital and Global Textual World (CritLit) har hatt som mål å utvikle ny kunnskap om arbeid med kritisk literacy i norskfaget på ungdomstrinnet. Forskere har samarbeidet med seks ungdomsskoler over en periode på to år, og i denne boka presenteres funn og erfaringer fra dette prosjektet.Boka består av tre deler. I første del presenteres prosjektets teoretiske plattform og forskningsposisjon, samt forskingsdesign og metode. Den andre delen, som er den mest omfattende, består av et knippe delstudier av kritisk tekstarbeid i klasserommet basert på klasseromsutprøvinger som ble gjennomført ved ungdomsskolene som deltok. Forfatterne utforsker ulike muligheter og utfordringer ved kritisk tekstarbeid i klasserommet, særlig knyttet til multimodale og digitale hverdagstekster. I bokas siste del løftes hovedresultater fra prosjektet frem, med særlig vekt på et stillas for undervisning i kritisk tekstarbeid kalt CritLit-modellen, som prosjektet har utviklet. Erfaringer fra prosjektet blir også satt inn i en internasjonal kontekst, med blikk mot mulige utfordringer som kan oppstå i fremtidens globale og digitale mediesamfunn.Boka kan være av interesse for forskere, lærerutdannere og lærerstudenter, samt skoleledere og lærere i skolen.$cForlagets omtale *650 7$aLesing$0(NO-TrBIB)HUME07926$2humord$_185679700 *650 7$aNorskfaget$0(NO-TrBIB)HUME07938$2humord$_185571800 *650 7$aSkriving$0(NO-TrBIB)HUME07927$2humord$_185571900 *650 7$aTekstanalyse$0(NO-TrBIB)HUME06623$2humord$_185576400 *650 7$aUngdomstrinnet (8.-10. trinn)$0(NO-TrBIB)HUME23449$2humord$_185675700 *653 0$akritisk$aliteracy$alesing$askriving$atekstskaping$atekstarbeid$askolen$atekstkompetanse$_340110900 *7001 $aKvåle, Gunhild$d1979-$0(NO-TrBIB)1642068420543$4edt$4aui$4ctb$_341866400 *7001 $aVeum, Aslaug$d1969-$0(NO-TrBIB)90981571$4edt$4aui$4ctb$_10273800 *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000037871$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$aidunn.no$3Fulltekst$uhttps://doi.org/10.18261/9788215071114-24$qhtml/text$qapplication/pdf *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215071121 *85642$abibliolive.com$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://dam.bibliolive.com/aschehoug/dam.aspx?p=downloadasset&assetversionid=241566&key=34214cbaea$qtext/html *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/det-tekstkritiske-klasserommet$qtext/html *913 $aNorbok$bNB *961 $a210$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920559783502202$b2024-10-16T00:03:47Z$z999920559783502202 ^