
ICILS 2023 : digital kompetanse og algoritmisk tenkning hos norske niendeklassinger
Anubha Rohatgi, Ove E. Hatlevik, Greta B. Gudmundsdottir, Ola A.Erstad, Julius K. BjörnssonRohatgi, Anubha · Bok · Bokmål · utgitt 2024
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerHenter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012612921 *00520250719071350.9 *007ta *008250601s2024 no e 0 nob *00900000cam a22 5c 4500 *019 $bl *020 $a9788202856175$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922568555102201 *035 $a(NO-DIMO)e2076284-7b33-404a-a6ed-dbd239c20e30 *035 $a(NO-LaBS)51060885(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0742266 *035 $a(NO-OsBAS)9788202856175-900008 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0742266 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000040226 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000040226 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *0820 $a371.334$223/nor/20241119$qNO-OsBAS *1001 $aRohatgi, Anubha$d1961-$0(NO-TrBIB)10022185$4aut$_361124200 *24010$aICILS 2023$_361124300 *24510$aICILS 2023$bdigital kompetanse og algoritmisk tenkning hos norske niendeklassinger$cAnubha Rohatgi, Ove E. Hatlevik, Greta B. Gudmundsdottir, Ola A.Erstad, Julius K. Björnsson *264 1$aOslo$bCappelen Damm forskning$c2024 *300 $a48 sider$billustrasjoner *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *520 $aICILS-studien (International Computer and Information Literacy Study) undersøker fjortenåringers digitale kompetanse og algoritmiske tenkning. Formålet med studien er å kartlegge hvor godt ungdommer er forberedt på studier, arbeidsliv og hverdagen i en digital verden. Studien gjør det også mulig å sammenligne resultater mellom ulike land og studere hvordan utviklingen av digital kompetanse endres over tid, og gir viktig innsikt i hvordan digitaliseringen påvirker skolen. ICILS har blitt gjennomført hvert femte år siden 2013, og Norge deltok både i 2013 og i 2023. Dette gir oss mulighet til å følge utviklingen av digital kompetanse over tid. I tredje runde deltok også Danmark, Finland og Sverige, noe som gir en unik mulighet til å sammenligne resultater og identifisere likheter og forskjeller mellom disse landene. Denne rapporten presenterer de første funnene for den tredje gjennomføringen av ICILS, sett med norske øyne, og gir en enkel beskrivelse av hovedresultatene. Rapporten er rettet mot et bredt publikum, spesielt skoleledere, lærere og andre som er interessert i den digitale tilstanden i norske skoler. *7000 $aGreta Björk Gudmundsdottir$0(NO-TrBIB)1707991624520$4aut$_385821900 *7000 $aJulius Kristjan Björnsson$d1954-$0(NO-TrBIB)1535375976686$4aut$_318237900 *7001 $aErstad, Ola$d1959-$0(NO-TrBIB)90081397$4aut$_18439700 *7001 $aHatlevik, Ove Edvard$d1968-$0(NO-TrBIB)6018264$4aut$_20116900 *7100 $aUniversitetet i Oslo$0(NO-OsBA)1167994$4ccp$_385822000 *758 $iVerksid:$aICILS 2023 : digital kompetanse og algoritmisk tenkning hos norske niendeklassinger$0241ad668-e522-4ace-a2b9-979b6fe133a4$2NO-OsBA *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/4e2cd9b2-7644-401d-9114-6db51072fdd6/original.jpg$3Omslagsbilde *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/4e2cd9b2-7644-401d-9114-6db51072fdd6/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000040226$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202856175 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/5/7/9788202856175.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/5/7/9788202856175.jpg$qimage/jpeg *961 $a225$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920571990502202$b2024-11-28T01:03:13Z$z999920571990502202 ^