Kompetanse- og Samarbeidsprosjekter som samskapende og flerfaglige læringsarenaer for bærekraft og ansvarlig forskning og innovasjon: Anbefalinger og erfaringer fra Bionær-programmet
Inngår i serie: AFI-rapport (2025:04)
Hjertø Lind , Anders T. · Nettressurs · Bokmål · utgitt 2025 · Rapporter
Hjertø Lind , Anders T. · Nettressurs · Bokmål · utgitt 2025 · Rapporter
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012741406 *00520250616105340.9 *007cr *008250616s2025 no eo 0 nob *00900000nam a22000005c 4500 *019 $bge *020 $a9788276094930 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922801307702201 *035 $a(NO-DIMO)b1fb4457-fc28-4877-8614-282da93ed30e *035 $a(NO-LaBS)51699870(bibid) *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000046089 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000046089 *040 $aNO-OsNB$bnob$erda *041 7$anob$2MARC *097 $aUkat *1001 $aHjertø Lind , Anders T.$4aut$_380357500 *24510$aKompetanse- og Samarbeidsprosjekter som samskapende og flerfaglige læringsarenaer for bærekraft og ansvarlig forskning og innovasjon: Anbefalinger og erfaringer fra Bionær-programmet *264 1$aOslo$bArbeidsforskningsinstituttet AFI ved OsloMet$c2025 *300 $a36 *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $adatamaskin$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1003$2rdamt *338 $aonline (nettilkoblet) ressurs$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1018$2rdact *347 $atekstfil$0http://rdaregistry.info/termList/fileType/1002$2rdaft *347 $bPDF *4900 $aAFI-rapport$v2025:04$x2703836X *520 $aRapporten undersøker hvordan Forskningsrådets Kompetanse- og samarbeidsprosjekter fungerer, med Bionær-programmet som case. Vi belyser følgende: 1) Konkrete utfordringer og mulige forbedringer knyttet til organisering og innretning av ordningen, 2) hvordan disse utlysningene kan forstås i en bredere, samfunnsmessig kontekst og 3) hva de kan fortelle oss om endrede krav og forventninger til forskeren. Vi belyser også utvikling i aktuell forskningspolitikk. I Forskningsrådets utlysninger ligger det en forståelse av RRI som en læringsaktivitet, og forskningsprosjektet som en læringsarena hvor refleksivitet og gjensidig læring står i sentrum. Ordningen forutsetter samarbeid mellom FoU-partnere og relevante aktører utenfor forskning, og disse må forholde seg til mål om ansvarlig forskning og innovasjon (RRI), samt bærekraft. Prosjektene er derfor en bra case på samskapende forskning, håndtering av bærekraft og RRI i forskningsprosjekter, og Forskningsrådets rolle som en endringsagent i samfunnet. KSP utgjør også et godt eksempel på tverrfaglig samarbeid og de krav dette stiller til deltakernes kompetanse *655 7$aRapporter$0https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/1775$2ntsf$_253950500 *7001 $aBorgen, Svein Ole$4aut$_136421900 *7001 $aMyhr, Anne Ingeborg$4aut$_144936900 *7001 $aThrone-Holst , Harald$4aut$_380357600 *7001 $aWittrock, Christian$4aut$_185768000 *7102 $aDet Norske forskningsråd$4cli$_380357700 *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000046089$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *913 $aNorbok$bNB *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920626142502202$b2025-06-19T00:02:53Z$z999920626142502202 ^