
Tilpasset opplæring : i forskning og praksis
Mette Bunting (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2025 · Lærebøker
Ikke ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012787082 *00520250905094655.0 *007ta *008250601s2025 no e 0 nob *00905841cam a2200517 c 4500 *019 $bl *020 $a9788202855833$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922703350302201 *035 $a(NO-DIMO)0fdbcdc7-d689-417e-9f29-84686a4da7f9 *035 $a(NO-LaBS)51466586(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0753673 *035 $a(NO-OsBAS)9788202855833-900008 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0753673 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000051673 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000051673 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a371.394$223/nor/20250627$qNO-OsBAS *1300 $aTilpasset opplæring$_392062200 *24510$aTilpasset opplæring :$bi forskning og praksis$cMette Bunting (red.) *250 $a2. utgave *264 1$aOslo$bCappelen Damm akademisk$c2025 *300 $a299 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *500 $a1. utg. 2014 *50500$g1.:$tTilpasset opplæring – fra teori til praksis i skolen. /$rMette Bunting.-$g2.:$tTilpasset opplæring i fellesskapets skole /$rHallvard Håstein, og$rSidsel Werner.-$g3.:$tFellesskolens muligheter og utfordringer : hva påvirker elevers læring i norsk skole? /$rMette Bunting, og$rAstrid Camilla Wiig.-$g4.:$tRelasjoners betydning for elevers læring og utvikling /$rMette Bunting, og$rKenneth Larsen.-$g5.:$tVurdering og tilpasset opplæring /$rChristine Watne Kristiansen og$rAstrid Birgitte Eggen.-$g6.:$tElever som aktører i eget læringsarbeid : å lære å lære – en grunnleggende ferdighet$rMette Bunting.-$g7..$tSpesialpedagogikk, inkludering og tilpassetopplæring i vanlige klasser /$rHallvard Håstein, og$rSidsel Werner.-$g8.:$tTilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial. /$rElla Cosmovici Idsøe.-$g9.:$tMangfoldskritisk og tilpasset opplæring i skolen /$rInger Kjersti Lindvig.-$g10.:$tMinoritetsspråklige elever i grunnskolen og tilpasset opplæring /$rKirsten Palm.-$g11.:$tTilpasset opplæring med samtaleboter? /$rJo Inge J. Frøytlog, og$rSten R. Ludvigsen.-$g12.:$tMuligheter og utfordringer i samarbeid mellom hjem og skole /$rUnn-Doris K. Bæck.-$gForfatteromtaler.-$gStikkord. *520 $a«Tilpasset opplæring» er et grunnleggende prinsipp som skolen er tuftet på. Boka belyser prinsippet ved å ta for seg forskning i spenningsfeltet skolen som organisasjon, lærerne som leder av elevgruppen og elevenes læringsarbeid. Forfatterne, med sine spesialområder, søker å utforske muligheter og mangfoldet i klasserommet gjennom å speile teori og forskning opp mot praksis. Dette er både innspill til hvordan kunnskapsbasert praksis kan bygges, og bidrag til den faglige diskusjonen i utdanningssystemet. Bokas målgruppe er alle nivåer i utdanningsinstitusjoner, fra forskere i universitets- og høyskolesektoren til lærere og studenter. Til sammen inneholder Tilpasset opplæring ti kapitler som omtaler og diskuterer tilpasset opplæring ut fra forskjellige perspektiver. Kapitlene omhandler mange temaer, fra hva som kjennetegner tilpasset opplæring i et klasserom der læreren leder det mangfoldet en elevgruppe representerer, til diskusjoner om spesialpedagogikk og ordinær undervisning, oppfølging av flerspråklige elever samt tilrettelegging for elever med høyt akademisk potensial. I tillegg blir prinsippet om tilpasset opplæring identifisert som et bærende element i sentrale temaer som vurdering, læringsstrategier, foreldresamarbeid, relasjonen mellom lærer og elev, og ledelse av skolen. Boka er forskernes bidrag til en forskningsbasert kunnskapsutvikling og praksis for bokas målgruppe. Bidragsytere: Mette Bunting (red.), Astrid Birgitte Eggen, Hallvard Håstein, Ella Cosmovici Idsøe, Eirik S. Jenssen, Christine Watne Kristiansen, Margunn Mossige, Thomas Nordahl, Kirsten Palm, Knut Roald, Ingunn Stray, Torstein Stray og Sidsel Werner. *650 7$aIndividuell undervisning$0(NO-TrBIB)HUME25964$2humord$_188987700 *650 7$aInkludering$0(NO-TrBIB)HUME23482$2humord$_185750900 *650 7$aTilpasset opplæring$0(NO-TrBIB)HUME26137$2humord$_185474000 *65007$aTilpassa opplæring$0https://id.nb.no/vocabulary/neo/6114$2neo$9nno$_392062300 *65007$aTilpasset opplæring$0https://id.nb.no/vocabulary/neo/6114$2neo$_392062400 *65007$aTilpasset opplæring$0https://id.nb.no/vocabulary/neo/6114$2neo$_392062400 *655 7$aLærebøker$0(uri)https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/184$2ntsf$_202703300 *7001 $aBunting, Mette$d1962-$0(NO-TrBIB)6040705$4edt$_21843900 *758 $iVerksid:$aTilpasset opplæring : i forskning og praksis$0c6229a82-ea4d-4ada-91bb-8434973ee6ee$2NO-OsBA *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/1d32b634-2685-4a48-9ccf-d9e3554d8d1b/original.jpg$3Omslagsbilde *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/1d32b634-2685-4a48-9ccf-d9e3554d8d1b/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000051673$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202855833 *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/3/3/9788202855833.jpg$qimage/jpeg *85642$acappelendamm.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://utdanning.cappelendamm.no/_tilpasset-opplaring--i-forskning-og-praksis-mette-bunting-9788202855833$qtext/html *85642$acappelendamm.no$uhttps://utdanning.cappelendamm.no/sek-asset/external-resources/toc-9788202855833-Innhold_9788202855833.pdf$3Innholdsfortegnelse$qapplication/pdf *85642$aissuu.com$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/cdundervisning/docs/tilpasset_oppl_ring_-_i_forskning_og_praksis_utdr$qapplication/pdf *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920642842902202$b2025-08-20T00:03:15Z$z999920642842902202 ^