Kritisk tenkning i grunnskolen
Annette Lykknes, Niklas Gericke og Ragnhild Lyngved Staberg (red.)Lykknes, Annette · Bok · Bokmål · utgitt 2025 · Lærebøker
Ikke ledig
Biblioteket har (for tiden) 0 eksemplarerHenter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012796211 *00520250917095210.0 *007ta *008250604s2025 no a e 0 nob *00906555cam a22005535c 4500 *019 $bl *020 $a9788245049732$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922788235902201 *035 $a(NO-DIMO)2ff1b7d5-c56f-430e-a783-e3b76b22c37e *035 $a(NO-LaBS)51738987(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0769825 *035 $a(NO-OsBAS)9788245049732-902710 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0769825 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000053109 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000053109 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *080 $a37.02 *08204$a370.152$223/nor/20250811$qNO-OsBAS *0830 $a370.115$223/nor/20250822 ♣4q NO-VoHVB *0831 $223$a153.4$qNoBeU *1001 $aLykknes, Annette$d1974-$0(NO-TrBIB)98064495$4edt$_49535400 *24010$aKritisk tenkning i grunnskolen$_394447100 *24510$aKritisk tenkning i grunnskolen$cAnnette Lykknes, Niklas Gericke og Ragnhild Lyngved Staberg (red.) *250 $a1. utgave *264 1$aBergen$bFagbokforlaget$c2025 *300 $a278 sider$billustrasjoner *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$tCriThiSE-prosjektet .-$gDel 1.:$tKritisk tenking i grunnskolen : perspektiver og praksis :$g1.:$tKritisk tenking i grunnskolen /$rNiklas Gericke,$rTeresa Berglund,$rStephan Daus,$rMaren Skjelstad Fredagsvik,$rTove Grete Lie,$rAnnette Lykknes,$rMarthe Lønnum,$rEli Munkebye,$rEldri Scheie, og$rRagnhild Lyngved Staberg. -$g2.:$tHva vektlegger grunnskolelærere når de underviser i kritisk tenkning /$rNiklas Gericke.-$g3.:$tKritisk tenkning i grunnskolens naturfag, samfunnsfag og norsk /$rTove Grete Lie, Marthe Lønnum, og$rAnnette Lykknes. ;$g4.:$tKildekritikk i naturfag, samfunnsfag og norsk /$rMarthe Lønnum, og$rAnnette Lykknes ;$g5.:$tElevers åpenhet i møte med andres meninger /$rEli Munkebye, og$rEldri Scheie ;$g6.:$tElevers oppfatning av gode og dårlige diskusjoner /$rMarthe Lønnum, og$rEli Munkebye ;$g7..$tArbeid med beslutningstaking i klasserommet /$rEli Munkebye, og$rMarthe Lønnum ;$g8.:$tArgumentasjon og kunnskapssyn som en del av kritisk tenkning /$rMaren Skjelstad Fredagsvik.-$gDel 2..$tBærekraft som kontekst for undervisning i kritisk tenking :$g9.:$tLærernes kunnskapssyn i møte med bærkraftundervisning /$rTove Grete Lie ;$g10..$tÅ utvikle elevers kritiske tenkning i bærekraftundervisning /$rTeresa Berglund, og Eldri Scheie ;$g11..$tAutentisitet og kritisk tenkning i bærekraftutdanning /$rRagnhild Lyngved Staberg.-$gDel 3.:$tKritisk tenkning i grunnskolen : noen refleksjoner :$g12.:$tSamarbeid om tverrfaglig undervisning for å fremme kritisk tenkning /$rEldri Scheie, og$rTeresa Berglund ;$g13.:$tKritisk tenking i grunnskolen - noen lærdommer /$rAnnette Lykknes,$rRagnhild Lyngved Stalsberg, og$rNiklas Gericke .- ♣4g Forfatteromrtaler.-$gStikkordregister. *520 $aI dagens samfunn skal barn og unge kunne resonnere, vurdere informasjon, jobbe med problemløsning, håndtere komplekse spørsmål, begrunne egne standpunkter, ta informerte valg og utvikle god dømmekraft. Kritisk tenkning kan bidra til slik kompetanse. Samtidig kan kritisk tenkning også beskytte mot at man blir manipulert, lurt og utnyttet. Skolens – og spesielt grunnskolens – oppdrag for det tjueførste århundre er å utdanne den kommende generasjonen til å møte de nye utfordringene i dagens samfunn. Læreplanen fremhever kritisk tenkning både i overordnet del og i fagplanene. I den overordnede delen av læreplanen – verdier og prinsipper for grunnopplæringen – er kritisk tenkning trukket frem i verdigrunnlaget. Skolen skal bidra til at elevene blir nysgjerrige og stiller spørsmål, utvikler vitenskapelig og kritisk tenkning. Men hva innebærer det egentlig å være en kritisk tenker? Hvilke kompetanser trenger barn og unge i møte med ufiltrert informasjon på internett og i sosiale medier? Hvordan kan skolen bidra til å utvikle disse kompetansene? Med utgangspunkt i vektleggingen av kritisk tenkning i læreplanen skal lærere og lærerutdanningene tilby undervisning som gjør det mulig for elevene å utvikle kritisk tenkning. I denne boka operasjonaliseres kritisk tenkning som evnen til å kunne argumentere, være kildekritisk, forstå hvor kunnskapen kommer fra og innta perspektiv. Et hovedpoeng i boka er også at arbeid med kritisk tenkning innebærer ulike tilnærminger i ulike fag, men også at de tverrfaglige temaene kan være velegnede kontekster for å arbeide med kritisk tenkning i skolen. Boka inneholder derfor også eksempler på hvordan elevene kan jobbe med kritisk tenkning innenfor det tverrfaglige temaet bærekraft. Annette Lykknes, Niklas Gericke og Ragnhild Lyngved Staberg har vært bokens redaktører, mens Teresa Berglund, Maren Skjelstad Fredagsvik, Tove Grete Lie, Marthe Lønnum, Eli Munkebye, Eldri Scheie og Stephan Daus har vært bidragsytere. *650 7$aBærekraftig utvikling$0(NO-TrBIB)HUME20308$2humord$_185747400 *650 7$aGrunnskolen$0(NO-TrBIB)HUME23030$2humord$_185559800 *650 7$aKildekritikk$0(NO-TrBIB)HUME04127$2humord$_185506700 *650 7$aKritisk pedagogikk$0(NO-TrBIB)HUME24034$2humord$_200482700 *650 7$aKritisk tenkning$0(NO-TrBIB)HUME00415$2humord$_185697100 *650 7$aLæringsmål$0(NO-TrBIB)HUME24421$2humord$_185590000 *650 7$aRefleksjon$0(NO-TrBIB)HUME00431$2humord$_191211900 *650 7$aUndervisning$0(NO-TrBIB)HUME07899$2humord$_185560200 *653 2$aCritical Thinking in Sustainability Education (CriThiSE)$_394447200 *655 7$aLærebøker$0(uri)https://id.nb.no/vocabulary/ntsf/184$2ntsf$_202703300 *7001 $aGericke, Niklas$d1970-$0(NO-TrBIB)1740117332393$4edt$_394447300 *7001 $aStaberg, Ragnhild Lyngved$d1974-$0(NO-TrBIB)99052478$4edt$_54282000 *758 $iVerksid:$aKritisk tenkning i grunnskolen$0(NO-OsBA)9f2202b5-3a6e-42c5-8ed1-397497bed36a$2bibbi *856 $uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000053109$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788245049732 *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/2/3/9788245049732.jpg$qimage/jpeg *85642$afagbokforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://fagbokforlaget.no/produkt/9788245049732-kritisk-tenkning-i-grunnskolen$qtext/html *85642$aissuu.com$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/fagbokforlaget/docs/kritisk_tenkning_i_grunnskolen_9788245049732_$qapplication/pdf *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920645127702202$b2025-09-03T00:03:11Z$z999920645127702202 ^