
Pedagogikk, periferi og verdi : eksistensiell dialog om skole og samfunn
Tone Sævi og Gert Biesta (red.)Bok · Flerspråklig · utgitt [2020]
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001344004 *00520230307095043.0 *007ta *008200330s2020 no a e 00 0 mul *00905279nam a2200481 c 4500 *019 $bl *020 $a9788245027037$qheftet$cNkr 349.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999921074781202201 *035 $a(NO-LaBS)12551189(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150344726 *040 $aNO-OsBAS$bnob$erda$dNO-OsNB *0410 $amul$anob$anno *08204$a370.1$qNO-OsBAS$223/nor *084 $aPT 60$2misklass *24500$aPedagogikk, periferi og verdi :$beksistensiell dialog om skole og samfunn$cTone Sævi og Gert Biesta (red.) *250 $a1. utgave *264 1$aOslo$bFagbokforlaget$c[2020] *300 $a230 sider$billustrasjoner$c24 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/#1007$2rdamt *338 $abind$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/#1049$2rdact *5050 $gInnledning /$rTone Sævi og Gert Biesta. -$tEi framtid for pedagogisk psykologi etter "den eksistenspedagogiske kritikken"? /$rJostein Sæther. -$tDet perifere som sentral verdi i en skole for et demokratisk samfunn /$rMarit Mjøs. -$tÅ være ingen eller noen : unge enslige asylsøkere om venting på godhet, et sted å leve og muligheten for et liv /$rWills Kalisha og Tone Sævi. -$tNår det pedagogiske ansvaret blir (for ) stort : dilemmaer knyttet til utøvelse av lærerrollen /$rJan Gilje. -$tHvem eier barna? : foreldrerett, samfunnets rett og barnets rett /$rØyvind Fosse. -$tKan jeg virkelig velge hvem jeg vil bli? /$rKjell Oppedal. -$tHvordan skal barn lære å forstå seg selv? /$rSolveig M. Reindal, Stein M Wivestad og Svein Rise. -$tDanning og oppdragelse : om viktigheten av et skille /$rGert Biesta. -$tBig data og skolen /$rGunn Vedøy. -$t(U)nødvendig prat? /$rCathrine Borgen og Solveig M. Reindal. -$tPopulisme og pedagogikk : duell eller duett? /$rPaul Otto Brunstad og Frederique Brossard Børhaug. -$tLivslang karakterdanning /$rStein M. Wivestad. -$gBidragsytere .-$gStikkordregister *520 $aDenne boken tar utgangspunkt i det enkle, men ikke mindre viktige premisset at pedagogikk ikke bare skal orientere seg mot tekniske spørsmål, slik som hvor effektivt man bør undervise. Heller ikke skal pedagogikk bare orientere seg mot praktiske spørsmål, slik som ferdighetene til lærere og pedagoger. Pedagogikk må også orientere seg mot eksistensielle spørsmål - noe pedagogikk har forsøkt å gjøre gjennom århundrer. Eksistensielle spørsmål er integrert i menneskets livsbetingelser. De er spørsmål vi møter personlig, individuelt og kollektivt når vi forsøker å leve livene våre - og å leve dem så godt som mulig. Dessuten er dette spørsmål som ikke forsvinner, som ikke bare kan løses, som ofte opptrer i form av dilemmaer, og der det for oss handler om å respondere, finne en vei fremover, selv om det ikke er den perfekte veien. Hovedambisjonene til denne boken er å forsøke å synliggjøre de eksistensielle spørsmålene som «stiller seg selv» i vår daglige pedagogiske virksomhet: å utforske hva eksistensielle spørsmål fordrer fra pedagoger og lærere, og å antyde hvordan pedagogikk - som en tradisjon av tanke og praksis, tenkning og handling - kan bidra til å utvikle en sensitivitet for eksistensielle pedagogiske spørsmål og en evne til å møte slike spørsmål på pedagogisk meningsfulle måter. *650 7$aEksistensialisme$0(NO-TrBIB)HUME00605$2humord$_186915400 *650 7$aPedagogikk$0(No-TrBIB)HUME07881$2humord$_240014200 *650 7$aPedagogisk filosofi$0(NO-TrBIB)HUME07895$2humord$_186241100 *650 7$aPedagogisk filosofi$2bokbas$9nno$_188349000 *650 7$aPedagogisk filosofi$2bokbas$9nob$_188349100 *650 7$aUndervisning$0(NO-TrBIB)HUME07899$2humord$_185560200 *653 $adanning$askole$asamfunn$aforeldrerett$aasylsøkere$alærerrollen$apedagogisk psykologi$ademokrati$abig data$adialog$_62383200 *7001 $aBiesta, Gert J.J.$d1957-$0(NO-TrBIB)1014487$4edt$_62383300 *7001 $aSævi, Tone$d1956-$0(NO-TrBIB)5067190$4edt$_62383400 *85641$amedia.boknett.no$3Miniatyrbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/26/47/150344726/productimage_OS_ca52de916063f810511db602a9ff88e8c8f42ee0.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/26/47/150344726/productimage_ORG_a193c0177a73783e616a2da6e8f7cc1815aff0b7.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788245027037 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/7/3/9788245027037.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/7/3/9788245027037.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/7/3/9788245027037.jpg$qimage/jpeg *85642$afagbokforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.fagbokforlaget.no/Pedagogikk,-periferi-og-verdi/I9788245027037$qtext/html$nFagbokforlaget. - Bergen *85642$aissuu.com$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://issuu.com/fagbokforlaget/docs/pedagogikk__periferi_og_verdi__9788245027037_$qapplication/pdf$nissuu.com - Santa Monica, Calif. *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *991 $aComponent parts *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920061889402202$b2021-11-20T03:32:05Z$z999920061889402202 ^