
Overvåkingskapitalismens tidsalder : kampen for en menneskelig framtid ved maktens nye frontlinje
The age of surveillance capitalism : (Originaltittel:) · Shoshana Zuboff ; oversatt av Lars NygaardZuboff, Shoshana · Bok · Bokmål · utgitt 2020
Ledig
- Automatlager: 2 av 2 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001918015 *00520250515084347.0 *007ta *008200716s2020 no erb 001 0 nob *00903525nam a2200517 c 4500 *019 $bl *020 $a9788243013483$qinnbundet *035 $a(Arbark)80345 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999921200992102201 *035 $a(NO-LaBS)12663009(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150353217 *035 $a(NO-OsBAS)150353217 *040 $aNO-OsBAS$bnob$erda$dNO-OsNB *0411 $anob$heng *080 $a316.42 *08204$a303.4833$qNO-OsBAS$223/nor *084 $aL 164.9$2utklklass$qNoOU *1001 $aZuboff, Shoshana$d1951-$0(NO-TrBIB)90051599$4aut$_93033400 *24510$aOvervåkingskapitalismens tidsalder :$bkampen for en menneskelig framtid ved maktens nye frontlinje$cShoshana Zuboff ; oversatt av Lars Nygaard *2461 $iOriginaltittel:$aThe age of surveillance capitalism :$bthe fight for a human future at the new frontier of power *264 1$aOslo$bSpartacus$c2020 *300 $a717 sider$c23 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/#1007$2rdamt *338 $abind$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/#1049$2rdact *520 $aMed sine "gratis" tjenester har giganter som Google og Facebook gitt oss et tilbud vi ikke kunne takke nei til. Til gjengjeld forsyner de seg med enorme mengder data om vår oppførsel og preferanser, som de ganske uforstyrret selger videre til høystbydende. Det er dette Shoshana Zuboff kaller overvåkingskapitalisme, et fenomen som truer med å omforme samfunnet like mye som den industrielle revolusjonen gjorde på 1800-tallet. I overvåkingskapitalismens tid er vi ikke bare konsumenter, vi utgjør selve råvaren. Den skjulte og stadig mer sofistikerte bruken av dataene om oss bidrar ikke bare til å gi oss skreddersydd innhold og reklame. Den er blitt et verktøy til å forutsi og påvirke vår atferd, både som kunder, borgere og som velgere. Og den utgjør en mektig trussel mot så vel demokratiet som vår personlige frihet. *536 $aKulturfond *650 7$aForbruk$0(NO-TrBIB)HUME07832$2humord$_288616500 *650 7$aForbrukeratferd$0(No-TrBIB)HUME26339$2humord$_243063200 *650 7$aInformasjonsteknologi$0(NO-TrBIB)HUME04175$2humord$_186833000 *650 7$aKapitalisme$0(No-TrBIB)HUME09641$2humord$_186322600 *650 7$aOvervåkning$0(NO-TrBIB)HUME09594$2humord$_186303300 *650 7$aSosial endringer$2bokbas$9nob$_191842000 *650 7$aSosiale endringar$2bokbas$9nno$_188211100 *650 7$aSosiale medier$0(NO-TrBIB)HUME21013$2humord$_189001000 *650 7$aStordata$0(NO-TrBIB)HUME26804$2humord$_188840900 *650 7$aTeknologi$0(NO-TrBIB)HUME04425$2humord$_185516800 *7001 $aNygaard, Lars$d1976-$0(NO-TrBIB)90716843$4trl$_13612800 *85641$amedia.boknett.no$3Miniatyrbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/17/32/150353217/productimage_OS_871b473939dc106b6ba63a87d49d45551daf5a8e.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/17/32/150353217/productimage_ORG_d09dca9344d45fd9ffaa13364fe9794fed08cf8b.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788243013483 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/3/8/9788243013483.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/3/8/9788243013483.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/3/8/9788243013483.jpg$qimage/jpeg *913 $aKulturfond$bNB *913 $aNorbok$bNB *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920097201402202$b2021-11-24T03:30:17Z$z999920097201402202 ^