
Utdanningsledelse som mikropolitisk praksis : forhandling om mening, makt og posisjonering
Ann Elisabeth GunnulfsenGunnulfsen, Ann Elisabeth · Bok · Bokmål · utgitt [2020]
Ikke ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001937464 *00520230307090839.0 *007ta *008190812s2020 no e 00 0 nob *00905645nam a2200517 c 4500 *019 $bl *020 $a9788215036199$qheftet$cNkr 389.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920900450602201 *035 $a(NO-LaBS)12552574(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150328385 *040 $aNO-OsBAS$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a371.2011$qNO-OsBAS$223/nor *1001 $aGunnulfsen, Ann Elisabeth$d1962-$0(NO-TrBIB)11020335$4aut$_25814400 *24510$aUtdanningsledelse som mikropolitisk praksis :$bforhandling om mening, makt og posisjonering$cAnn Elisabeth Gunnulfsen *264 1$aOslo$bUniversitetsforlaget$c[2020] *300 $a213 sider$c19 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/#1007$2rdamt *338 $abind$0http://www.rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/#1049$2rdact *50500$gForord. -$tIntroduksjon til boka. -$tMikropolitikkens nøkkelbegreper. -$tKunnskap om skolers håndtering av sentral styring. -$tTeoretiske perspektiver på mikropolitiske praksiser i skolen. -$tSkolers tilpasning til politiske reformer. -$t"Hviskelek" med nasjonal politikkutforming. -$tRektors rolle som fasilitator og hovedforhandler. -$tUtdanningsledelse og skolens nye legitimeringsbehov. -$tFellesskapets rolle og tidskoplinger for kollektiv utvikling. -$tUtdanningsledelse : en kollektiv pedagogisk og politisk praksis. -$gLitteratur. -$gStikkord. *520 $aDenne boka retter søkelyset mot skolens aktører og deres rolle i arbeidet med å oppfylle skolens samfunnsoppdrag. Særlig fremmer den skolens indre praksis som et mikropolitisk arbeid, der skolens ledelse og lærere har varierende roller som agenter for hvordan politiske krav til økt kvalitet håndteres. Boka bygger på et bredt og variert kunnskapsgrunnlag fra både nasjonal og internasjonal forskning. Den bidrar med innspill som utvikler forståelse for hvordan skolens oppdrag kan håndteres lokalt der skolens aktører og deres rolle i forhandlinger om mening, makt og posisjonering står sentralt. Temaene i boka gir et godt utgangspunkt for videre drøfting, og hvert kapittel avsluttes med spørsmål til kollektiv refleksjon som skoleledere og lærere kan ha nytte av i møte med sentrale, politiske initiativ. Slike initiativ kan være rettet mot skolers arbeid med nye læreplaner, ny opplæringslov, elevenes læringsmiljø eller lærernes vurderingspraksis. Målgruppene for boka er studenter i den nasjonale rektorutdanningen og i masterprogrammer som omhandler utdanningsspørsmål. Boka er også aktuell for sentrale og lokale utdanningspolitikere, for representanter for skoleeier og for alle som ser betydningen av å øke sin kunnskap på feltet styring og ledelse av utdanning. Ann Elisabeth Gunnulfsen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo. Forskningen hennes er knyttet til forholdet mellom styring, ledelse og kollektive praksiser i skolen. Hun har tidligere erfaring som ungdomsskolelærer, skoleleder og pedagogisk rådgiver på kommunenivå. Gunnulfsen har doktorgrad i utdanningsledelse. *536 $aStøttet av Det faglitterære fond *650 7$aLedelse$2bokbas$9nob$_185587400 *650 7$aLeiing$2bokbas$9nno$_185587500 *650 7$aRektorer$0(NO-TrBIB)HUME24661$2humord$_185587600 *650 7$aSkoleadministrasjon$2bokbas$9nno$_186250200 *650 7$aSkoleadministrasjon$2bokbas$9nob$_186250300 *650 7$aSkoleledelse$0(NO-TrBIB)HUME24650$2humord$_185587900 *650 7$aSkolereformer$0(NO-TrBIB)HUME23031$2humord$_191932200 *650 7$aUtdanningspolitikk$0(NO-TrBIB)HUME09603$2humord$_185589700 *653 0$askoleledelse$askuleleiing$askoleleiing$autdanningspolitikk$askulereformer$askolereformer$autdanningsleiing$arektorar$arektorer$askolen$_118840100 *77608$aGunnulfsen, Ann Elisabeth$tUtdanningsledelse som mikropolitisk praksis$w999921102350102201$z978-82-15-04254-1 *77608$aGunnulfsen, Ann Elisabeth$tUtdanningsledelse som mikropolitisk praksis$w999921102350102201$z978-82-15-04254-1 *85641$amedia.boknett.no$3Miniatyrbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/85/83/150328385/productimage_OS_f56c96a158f22d348a22f33422f33831af36a4c2.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/85/83/150328385/productimage_ORG_8fbec298c39aebcaf260de3fdb2cb992d8338871.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215036199 *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/9/9/9788215036199.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/9/9/9788215036199.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/9/9/9788215036199.jpg$qimage/jpeg *85642$aaschehoug.no$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttp://www.biblioimages.com/aschehoug/dam.aspx?p=downloadasset&assetversionid=84963&key=d46d90c37c$qapplication/pfdf$nAschehoug. Oslo *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=1809488$qtext/html$nCristin / UnIT. - Oslo *85642$aissuu.com$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/universitetsforlaget/docs/sider_fra_9788215036199_gunnullfsen_utdanningslede?fr=sOGQ5ODM3OTYwMA$qapplication/pdf$nissuu.com. - Santa Monica, Calif. *85642$auniversitetsforlaget.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://www.universitetsforlaget.no/utdanningsledelse-som-mikropolitisk-praksis$qtext/html$nUniversitetsforlaget. Oslo *913 $aNFFO$bNB *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920066189002202$b2021-11-14T21:07:31Z$z999920066189002202 ^