
Vern om barns psykiske helse og velvære
Margareta Öhman ; oversatt fra svensk av Ingvill Christina GoveiaÖhman, Margareta · Bok · Bokmål · utgitt 2021
Ledig
- Automatlager: 3 av 4 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001219456 *00520211222071252.0 *007ta *008210914s2021 no a e 0 nob *00905487cam a2200589 c 4500 *019 $bl *020 $a9788273912138$cNkr 398.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999921544457102201 *035 $a(NO-LaBS)13340815(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0626595 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0626595 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *0411 $anob$hswe *08204$a372.1713$223/swe$qLIBRIS-SE *08204$a372.21$qNO-OsBA$223/nor *1001 $aÖhman, Margareta$d1954-$0(NO-TrBIB)90932173$4aut$_10772100 *24010$aVärna barns psykiska hälsa och välbefinnande$lNorsk$_46654000 *24510$aVern om barns psykiske helse og velvære$cMargareta Öhman ; oversatt fra svensk av Ingvill Christina Goveia *264 1$aOslo$bPedagogisk forum$c2021 *300 $a255 sider$billustrasjoner$c21 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *50500$gInnledning :$tÅ utvikle sine indre ressurser ;$tForskning og egen holdning i handling . -$g1.:$tÅ stå til barns disposisjon .-$2.:$tKvalitet og likeverd i barnehage. -$g3.:$tGrunnleggende behov er menneskets drivkraft. -$g4.:$tbarnets rettigheter : et bærende perspektiv .-$g5.:$tDet salutogene perspektivet. -$g6.: Begrepet psykisk helse. -$g7.:$tSøvn, hvile og restitusjon. -$g8.:$tÅ få mulighet til og være i stand til å leke. -$g9.:$tRelasjonene : å våge ¨være viktig for barn. -$g10.:$tTilknytning og trygghet. -$g11.:$tFølelsesarbeid. -$g12.:$tStress. -$g13.: Livsvillkår og utsatthet. -$gAvslutning .-$gReferanser. *520 $aVern om barns psykiske helse og velvære I denne boken beskriver Margareta Öhman hvordan barnehagen kan være en helsefremmende arena som tilbyr alle barn like rettigheter og muligheter til å utvikle de nødvendige strategiene for å kunne møte og balansere utfordringer i livet. Alle barn har rett til psykisk helse og sosialt og emosjonelt velvære. Det er bekymringsfullt at barns psykiske uhelse ser ut til å øke. Når det gjelder barnehagebarn, bør vi forstå at barn viser reaksjoner på sosial og emosjonell uhelse i omgivelsene sine og signaliserer disse med atferdsendringer.Med utgangspunkt i loven om barnets rettigheter, basert på FNs barnerettighetskonvensjon, og den svenske læreplanen for barnehagen – og med teoretisk forankring i helsefremmende teori og interpersonlig nevrobiologi – viser forfatteren hvordan pedagoger kan stille seg til barnas disposisjon i det pedagogiske følelsesarbeidet. For alle barn – og spesielt for de barna som på en eller annen måte lever i risiko – er denne formen for pedagogisk bevissthet avgjørende for de kompensatoriske tiltakene som må gjøres for å gi barna like rettigheter og muligheter til å utvikle seg.Boken gir eksempler på hvordan pedagoger kan formulere en virksomhetsidé for en likeverdig barnehage som tar utgangspunkt i å verne om barns psykiske helse. Verktøy som trygg tilknytning, gode relasjoner samt etiske standpunkter skaper gode forutsetninger for å gjøre dette mulig.$cForlagsomtale *650 0$aChild mental health$0(DLC)sh 85023373$223$_188111500 *650 0$aEducation, Preschool$0(DLC)sh 85041072$_10772300 *650 0$aEducational psychology$0(DLC)sh 85041141$_46654200 *650 7$aBarnehagepedagogikk$0(NO-OsBA)1112003$2bibbi$9nno$_186270600 *650 7$aBarnehagepedagogikk$0(NO-OsBA)1112003$2bibbi$9nob$_186270700 *650 7$aBarnehagepedagogikk$0(NO-TrBIB)HUME21785$2humord$_185479400 *650 7$aBarnepsykologi$0(NO-TrBIB)HUME26816$2humord$_188111800 *650 7$aFörskolan$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rskolan$2sao$_188111900 *650 7$aFörskolebarn$xpsykologiska aspekter$2sao$_188112000 *650 7$aFörskolepedagogik$0https://id.kb.se/term/sao/F%C3%B6rskolepedagogik$2sao$_188112100 *650 7$aPedagogisk psykologi$0https://id.kb.se/term/sao/Pedagogisk%20psykologi$2sao$_188112200 *650 7$aPsykisk helse$0(NO-TrBIB)HUME24603$2humord$_286731300 *650 7$aPsykisk hälsa hos barn$0https://id.kb.se/term/sao/Psykisk%20h%C3%A4lsa%20hos%20barn$2sao$_188112300 *650 7$aSmåbarn$0(NO-TrBIB)HUME29881$2humord$_188112400 *650 7$aSmåbarnspsykologi$0https://id.kb.se/term/sao/Sm%C3%A5barnspsykologi$2sao$_188112500 *65027$aPsykisk helse$gsosial velferd$xBarn$0(NO-OsBA)1132614$2bibbi$9nno$_188112600 *65027$aPsykisk helse$gsosial velferd$xBarn$0(NO-OsBA)1132614$2bibbi$9nob$_188112700 *653 0$aførskolebarn$abarnehagebarn$aførskolepedagogikk$apsykisk helse$aførskoler$abarnehager$asmåbarnspsykolog$apsykisk velvære$afølelser$astress$arelasjoner$atilknytning$atrygghet$_46654900 *7001 $aGoveia, Ingvill Christina$d1974-$0(NO-TrBIB)11066250$4trl$_10105200 *7001 $aÖhman, Margareta$d1954-$0(NO-TrBIB)90932173$iOversettelse av:$tVärna barns psykiska hälsa och välbefinnande$lSvensk$_10772100 *7001 $aÖhman, Margareta$d1954-$0(NO-TrBIB)90932173$tVärna barns psykiska hälsa och välbefinnande$lNorsk$_10772100 *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788273912138 *85642$3Miniatyrbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/8/3/9788273912138.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/8/3/9788273912138.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/8/3/9788273912138.jpg$qimage/jpeg *913 $aNorbok$bNB *961 $a225$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920160676902202$b2021-12-02T03:21:51Z$z999920160676902202 ^