
Pedagogisk grunnlagstenkning : kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen
Irene HaslundHaslund, Irene · Bok · Bokmål · utgitt [2023]
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0012240423 *00520231124131531.0 *007ta *008230707s2023 no e 0 nob *00904218cam a2200529 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-02-64379-9$cNkr 489.00$qheftet *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999922210675402201 *035 $a(NO-DIMO)4d5d5d1c-66fc-41af-b25b-a88ece2adcfd *035 $a(NO-LaBS)21124775(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0690513 *035 $a(NO-OsBAS)150467739 *035 $aoai:bibbi.bs.no:0690513 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000024720 *035 $aoai:nb.no:pliktmonografi_000024720 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda$dNO-OsNB *08204$a370.1$qNO-OsBA$223/nor/20230831 *1001 $aHaslund, Irene$d1969-$0(NO-TrBIB)97024069$4aut$_79424900 *24000$aPedagogisk grunnlagstenkning$_244337600 *24510$aPedagogisk grunnlagstenkning :$bkunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen$cIrene Haslund *250 $a1. utgave *263 $a230830 *264 1$aOslo$bCappelen Damm akademisk$c[2023] *264 4$a© 2023 *300 $a325 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *5050 $gForord. -$gInnledning. -$g1.:$tBiesta og formålet med skolen. -$g2.:$tPlaton, kritisk tenkning og danning.. -$g3.:$tAristoteles, kunnskapsformer og lærerprofesjonalitet.. -$g4,:$tKunnskapssyn og pedagogikk i lys av kartesianismen.-$g5,:$tKant og estetisk danning. -$g6.:$tFenomenologi og kroppslig læring. -$g7.:$tArendt og demokratiopplæring.-$g8.:$tKlafkis danningsdidaktikk og dybdelæring.-$g9.:$tSkjervheim og danning gjennom filosofisk samtale. -$g10.:$tHva slags kunnskap er kompetanse?../$rOdin Fauskevåg.-$g11.:$tLæringssamfunnet og det instrumentalistiske mistaket ...-$gLitteratur *520 $aI Pedagogisk grunnlagstenkning diskuterer forfatteren pedagogikkens begreper i relasjon til ulike filosofiske tradisjoner. Hun belyser begreper som danning, kritisk tenkning, praktisk klokskap og dialog fra to sider, fra en filosofisk og fra en institusjonell side. Slik får hun frem at ulike faglige og pedagogiske perspektiver kan stå i et motsetningsforhold til hverandre, og hun beskriver de ulike og ofte kontrastfylte sidene ved skolen som kunnskapsprodusent, kunnskapsformidler og identitetsdanner.Boka setter lærerarbeidet og lærerprofesjonen inn i en større kontekst og gir en dypere forståelse av grunnlaget for pedagogikken. Den henvender seg primært til lærerstudenter, men passer også til forskere og andre som er opptatt av skolens teoretiske grunnlag$cForlagsomtale *650 7$aKunnskap$0(NO-TrBIB)HUME08078$2humord$_185589300 *650 7$aLæreryrket$0(NO-TrBIB)HUME24373$2humord$_192211200 *650 7$aLæring$0(NO-TrBIB)HUME08079$2humord$_185628200 *650 7$aPedagogikk$xFilosofi og teori$0(NO-OsBA)1118399$2bibbi$9nno$_185751200 *650 7$aPedagogikk$xFilosofi og teori$0(NO-OsBA)1118399$2bibbi$9nob$_185751300 *650 7$aPedagogisk filosofi$0(NO-TrBIB)HUME07895$2humord$_186241100 *650 7$aPedagogisk teori$0(NO-TrBIB)HUME25033$2humord$_187378400 *653 0$akunnskap$apedagogikk$afilosofi$alærere$akompetanse$_252459300 *7001 $aHaslund, Irene$d1969-$0(NO-TrBIB)97024069$tPedagogisk grunnlagstenkning$_79424900 *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/073fd7f9-b163-4180-b282-0d743a3eaed6/original.jpg$3Omslagsbilde *856 $aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/073fd7f9-b163-4180-b282-0d743a3eaed6/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *85640$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_pliktmonografi_000024720$3Fulltekst$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788202643799 *85642$acappelendamm.no$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://utdanning.cappelendamm.no/_pedagogisk-grunnlagstenkning-irene-haslund-9788202643799$qtext/html *85642$acappelendamm.no$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://utdanning.cappelendamm.no/sek-asset/external-resources/toc-9788202643799-Pedagogisk_grunnlagstenkning_Innholdsfortegnelse.pdf$qapplication/pdf *85642$aissuu.com$3Utdrag fra dokumentet$uhttps://issuu.com/cdundervisning/docs/pedagogisk_grunnlagstenkning_bla_i_bok$qapplication/pdf *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999920431098002202$b2023-09-06T02:23:17Z$z999920431098002202 ^