
Pedagogikkvitenskap
Herner SæverotSæverot, Herner · Bok · Bokmål · utgitt cop. 2017
Ledig
- Automatlager: 1 av 1 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001355639 *00520240308141126.0 *007ta *008170221s2017 no a e 00 0 nob *00903784nam a2200409 c 4500 *019 $bl *020 $a978-82-450-1932-2$qh.$cNkr 499.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)999920243494102201 *035 $a(FHS-KS)202263 *035 $a(NO-LaBS)10685741(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150264217 *035 $a(NO-OsBAS)150264217 *040 $aNO-OsBAS$bnob$dNO-OsNB$ekatreg *08204$a370.1$qNO-OsBAS$223/nor *1001 $aSæverot, Herner$d1966-$0(NO-TrBIB)99054385$4aut$_24708100 *24510$aPedagogikkvitenskap$cHerner Sæverot *260 $aBergen$bFagbokforl.$ccop. 2017 *300 $a229 s.$bill. (noen kol.)$c25 cm *336 $atext$btxt$2rdacontent *337 $aunmediated$bn$2rdamedia *338 $avolume$bnc$2rdacarrier *520 $aPedagogisk utdanning vektlegger profesjonalisering og praksisinnretning, forskning på egen praksis, forskningsforankring i både teoretisk og praktisk virksomhet og samhandling mellom blant annet praktikere, fagpedagoger og forskere. Boken tar med dette sikte på å bidra til forståelse av pedagogikk som praksisfelt, teorifelt og forskningsfelt og deres relasjoner, samt danne et grunnlag for opparbeidelse av en spesifikk kompetanse som basis for å handle, tenke og forske på en pedagogisk begrunnet måte. Som forutsetning for dette presenteres en trekantmodell med tre grunnleggende kunnskapsformer for pedagogikk: pedagogisk handling, pedagogikk og pedagogikkvitenskap. I trekantmodellen bygges pedagogikkvitenskap opp med vitenskapelige strukturer som premissgrunnlag for utarbeidelse av pedagogisk kunnskap, fremfor politiske grunnstrukturer. De tre kunnskapsformene presenteres systematisk i hver sin del av boken. Fortellinger fra praksis tjener som tillegg til teorikapitlene og strekker seg fra barnehage til små-, mellom- og ungdomstrinnet i grunnskolen og helt opp til videregående skole. Herner Sæverot er professor i pedagogikk ved Høgskolen i Bergen hvor han er vitenskapelig leder for forskningsgruppen PedLab. Han er utdannet allmennlærer og har dr.philos.-graden i pedagogikk. Han har mangeårig erfaring som allmennlærer og klassestyrer i grunnskolen og har publisert mange vitenskapelige artikler og bøker, både nasjonalt og internasjonalt. Sæverot er sjefredaktør for tidsskriftet Nordic Studies in Education. *533 $aElektronisk reproduksjon$b[Norge]$cNasjonalbiblioteket Digital$d2020-05-20 *650 7$aPedagogikk$0(No-TrBIB)HUME07881$2humord$_240014200 *650 7$aPedagogikk$2bokbas$9nno$_186196800 *650 7$aPedagogisk forskning$0(NO-TrBIB)HUME25035$2humord$_186397700 *650 7$aPedagogisk teori$0(NO-TrBIB)HUME25033$2humord$_187378400 *653 0$apedagogikk$apedagogisk kunnskap$apedagogisk filosofi$apedagogisk teori$apedagogikkvitenskap$_63657800 *85641$3Fulltekst$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2020050848592$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85641$amedia.boknett.no$3Miniatyrbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/17/42/150264217/productimage_OS_b2bbab08319c2ccbca1657588042b4dc34f563cc.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/17/42/150264217/productimage_ORG_35927aa5161fe516efcbeb1b1e68493fb95be5c6.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *85642$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttp://www.fagbokforlaget.no/Pedagogikkvitenskap/I9788245019322$qtext/html *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788245019322 *85642$3Miniatyrbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/2/2/9788245019322.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/2/2/9788245019322.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/2/2/9788245019322.jpg$qimage/jpeg *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *999 $aoai:nb.bibsys.no:999919872204602202$b2021-11-14T20:14:01Z$z999919872204602202 ^