
Kvalitet i norsk skole : internasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning
Therese N. Hopfenbeck, Marit Kjærnsli, Rolf Vegar Olsen (red.)Bok · Bokmål · utgitt cop. 2012
Ledig
- Automatlager: 3 av 3 ledig
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001868089 *00520230309130413.0 *007ta *008151022s2012 no 000 0 mul *00906413cam a2200553 c 4500 *015 $a1226103$2nbf *019 $bl *020 $a978-82-15-02004-4$qh.$cNkr 379.00 *035 $a(EXLNZ-47BIBSYS_NETWORK)991217298184702201 *035 $a(NO-LaBS)9406034(bibid) *035 $a(NO-TrBIB)121729818 *035 $a121729818-47bibsys_network *040 $aNO-OsNB$bnob$ekatreg *041 $anob$aswe$anno *042 $anorbibl *044 $cno *080 $a371.214 *080 $a371.26 *080 $a371.263$2UDC Medium edition *08204$a371.26$222 *08204$a371.26$223 *08204$a371.26$qNoBeU$223 *08274$a371.26$25/nor *08274$a371.26$qNO-OsNB$25/nor *24500$aKvalitet i norsk skole :$binternasjonale og nasjonale undersøkelser av læringsutbytte og undervisning$cTherese N. Hopfenbeck, Marit Kjærnsli, Rolf Vegar Olsen (red.) *260 $aOslo$bUniversitetsforl.$ccop. 2012 *300 $a294 s.$bill. *50500$gInnledning. -$gDel 1. :$tÅ måle kvalitet :$tMellom forventninger og faktiske prestasjoner : om utvikling og bruk av kvalitetsindikatorer i skolen /$rRolf V. Olsen og Guri Skedsmo. ;$tNågot om utvecklingen av de internationella studierna av kunskaper och färdigheter /$rJan-Eric Gustafsson. -$tKomparative studiar : har dei verdi? /$rPeder Haug ;$tVygotskijs utfordringer til psykometrien /$rErling Lars Dale. ;$tStrategier for læring : om selvregulering og strategimålinger i PISA /$rTherese Nerheim Hopfenbeck. ; Hva vet vi om elevers testmotivasjon? : erfaringer fra internasjonale og nasjonale undersøkelser i Norge og Sverige /$rHanna Eklöf, Therese Nerheim Hopfenbeck og Marit Kjærnsli ;$r«Viking Rubrics» :vurdering og koding av åpne oppgaver iinternasjonale komparative studier /$rCarl Angell og Marit Kjærnsli. -$tElevundersøkelsen i Hedmark 2008 : hva kan den fortelle oss omden lokale skolekulturen? /$rLars Monsen ;$tSkoleprestasjoner og sosial bakgrunn i de internasjonale undersøkelsene /$rAre Turmo. -$gDel 2:$tKvalitet i fag :$tNasjonale prøver i lesing : utvikling, resultater og bruk /$rTove Frønes, Astrid Roe og Wenche Vagle ;$tFra Reform 94 til Kunnskapsløftet : en sammenligning av leseferdigheter på engelsk blant avgangselever i den videregående skolen i 2002 og 2011 /$rGlenn Ole Hellekjær ;$tMatematikk i Norge – søkelys på aritmetikk og algebra /$rLiv Sissel Grønmo ;$tKartleggingsprøver på barnetrinnet : prøvenes formål og prinsipper for prøveutvikling /$rInger Throndsen og Bjørnar Alseth ;$tFra læreres forestillinger om god matematikkundervisning til praksis i klasserommet /$rBodil Kleve ;$tBruk av tekstoppgaver på matematikktester og -prøver: et kort review /$rGuri A. Nortvedt ;$tSamtaler som læringsverktøy i matematikk : hva lærer elevene? /$rOle Kristian Bergem og Kirsti Klette ;$tLærerengasjement: plikt og kjærlighet i naturfagsundervisningen : en videostudie fra klasserommet /$rMarianne Ødegaard. ;$tNoen verktøy hentet fra smårommene i den naturfagsdidaktiske verktøykassa som kan stimulere elever til å kommunisere naturfag /$rSiv Flæsen Almendingen, Tom Klepaker og Johs. Tveita ;$tFagdidaktisk forskning i naturfag, et tilbakeblikk /$rSvein Sjøberg ;$tNoen hornsignaler fra skoleveggen /$rSvein Lie. -$gForfattere *520 $aSiden de første PISA-resultatene i 2001 er det gjennomført mange studier av læringsutbytte og undervisning i den norske skolen. Hvilken betydning har disse undersøkelsene hatt?Forfatterne tar utgangspunkt i flere studier med fokus på læringsutbytte og undervisning. De komparative undersøkelsene PISA og TIMSS er sentrale i flere av kapitlene. I tillegg er det flere bidrag fra andre studier, inkludert studier som har sett nærmere på hva som faktisk skjer i norske klasserom. Forfatterne drøfter hvilken kunnskap disse studiene har gitt om skolen. Leseren får også en bakgrunnsforståelse for utviklingen i norsk skole, særlig med tanke på de store internasjonale undersøkelsene.Det underliggende temaet, som er kvalitet i skolen, samt hvordan denne måles og observeres, blir grundig belyst av forskere fra ulike forskningsfelt.Boka dekker fagdidaktiske bidrag fra lesing, naturfag, matematikk og engelsk samt bidrag som drøfter vurdering, testmotivasjon og læringsstrategier, temaer som er omtalt i Kunnskapsløftet som egne satsingsfelt.Boka er skrevet for forskere innen skoleforskning, men den er også godt egnet for studenter og lærere. *533 $aElektronisk reproduksjon$b[Norge]$cNasjonalbiblioteket Digital$d2020-10-19 *650 7$aLæring$0(NO-TrBIB)HUME08079$2humord$_185628200 *653 $apisa$atimss$akunnskapsløftet$alk06$akvalitet$askolen$akomparasjon$aundersøkelser$alæringsutbytte$aundervisning$afagdidaktikk$atesting$anasjonale$aprøver$akunnskaper$aferdigheter$akunnskapstester$askoleprestasjoner$aleseferdigheter$_112614800 *7001 $aHopfenbeck, Therese Nerheim$d1969-$0(NO-TrBIB)3069764$ered.$4edt$4aut$_51272600 *7001 $aKjærnsli, Marit$d1955-$0(NO-TrBIB)90965016$ered.$4edt$4aut$_25337400 *7001 $aOlsen, Rolf Vegar$d1968-$0(NO-TrBIB)99066047$ered.$4edt$4aut$_47476500 *85641$3Fulltekst$uhttps://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2020090807667$yNettbiblioteket$zDigital representasjon *85642$3Beskrivelse fra forlaget (kort)$uhttp://www.universitetsforlaget.no//boker/pedagogikk/katalog?productId=60148753$qtext/html *85642$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/?isbn=8215020046 *85642$3Forlagets beskrivelse (kort)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/?isbn=9788215020044 *85642$3Forlagets beskrivelse (lang)$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/content/?isbn=9788215020044 *85642$3Miniatyrbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/small/4/4/9788215020044.jpg$qimage/jpeg *85642$3Omslagsbilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/large/4/4/9788215020044.jpg$qimage/jpeg *85642$3Originalt bilde$uhttps://contents.bibs.aws.unit.no/files/images/original/4/4/9788215020044.jpg$qimage/jpeg *85642$acristin.no$3Gjenstandsbeskrivelse$uhttps://app.cristin.no/results/show.jsf?id=930424$qtext/html$nCristin / UniT. - Oslo *85642$auniversitetsforlaget.no$3Innholdsfortegnelse (faksimile)$uhttps://magento.universitetsforlaget.no/media/blfa_files/9788215020044.pdf$qapplication/pdf$nUniversitetsforlaget.no *901 $a90 *913 $aNorbok$bNB *961 $a215$9local *991 $avolumes *999 $aoai:nb.bibsys.no:991217298184702202$b2021-11-14T20:55:16Z$z991217298184702202 ^